Bekkeninstabiliteit

Wat is bekkeninstabiliteit?

Onder bekkeninstabiliteit in de zwangerschap verstaan we het verschijnsel dat de normale vergrote beweeglijkheid van het bekken gepaard gaat met pijn en bewegingsbeperking.

In de zwangerschap verslappen de bekkenbanden onder invloed van hormonen. Hierdoor komen de botten van het bekken iets uit elkaar te liggen. Dit is nuttig en nodig voor de bevalling, want er is zo meer ruimte voor het kind om te passeren. Meestal merkt een zwangere vrouw weinig van dit proces. Hoogstens heeft zij wat last van pijn laag in de rug. Soms geeft de toegenomen beweeglijkheid van het bekken duidelijke pijnklachten en bewegingsbeperking. Dit noemen we "bekkeninstabiliteit".

Oorzaken

Naast de toegenomen beweeglijkheid van het bekken is er in en vooral na de zwangerschap sprake van zwakte van de buikspieren door uitrekking. Hierdoor ontstaan er problemen in de overdracht van krachten van de romp op de benen. Omdat tegenwoordig veel vrouwen een druk leven hebben (baan, huishouding, eventueel kinderen) is hun belasting groot, terwijl het bekken in de zwangerschap minder aan kan. De activiteiten die voor de zwangerschap normaal waren, kunnen tijdens de zwangerschap dus teveel zijn. Soms kan een moeizame bevalling bekkenklachten achteraf veroorzaken.

Klachten

Bij bekkeninstabiliteit heeft de vrouw vooral pijn op de plaats van het schaambeen of de verbindingen tussen heiligbeen en darmbeenderen (laag in de rug).

De pijn wordt vooral ervaren bij plotselinge bewegingen en bij het langer volhouden van bepaalde houdingen of bewegingen

Opvallend is dat soms de pijn niet tijdens de activiteit optreedt, maar pas enige tijd daarna. De pijn wordt erger bij vermoeidheid. Klachten van bekkeninstabiliteit kunnen soms al zeer vroeg in de zwangerschap ontstaan.

Behandeling

Tijdens de zwangerschap zijn er weinig oefeningen te doen die het herstel bevorderen. Het is belangrijk een balans te vinden tussen rust en bewegen. Als pijn niet afneemt, of zelfs toeneemt, is vaak de zijligging met een dik kussen tussen de benen de beste houding. Een bekkenband geeft het bekken wat meer stabiliteit en vermindert vaak de klachten. Soms is het nodig dat bij het lopen krukken gebruikt worden. In het algemeen geldt dat bij de dingen die gedaan worden, de rug in zijn natuurlijke holling gehouden moet worden en de spieren rond het bekken moeten aangespannen zijn. Dus zo min mogelijk met gebogen rug doen.

Na de bevalling

Het is verstandig een echt ouderwets "kraambed" aan te houden, dat wil zeggen veel bedrust en pas zitten en staan als het bekken dit aan kan. De activiteiten moeten weer geleidelijk opgebouwd worden, zodat de spierkracht versterkt. Hiervoor heeft de fysiotherapeut specifieke oefeningen. Het is belangrijk dat u een therapeut kiest die specifieke nascholing heeft gedaan over bekkeninstabiliteit. U kunt bij een gespecialiseerde fysiotherapeut in onze praktijk terecht.

Genezing

Bij vrijwel alle vrouwen gaat bekkeninstabiliteit over, meestal al na zes weken. Toch is het niet abnormaal als de klachten na die periode nog wel bestaan. Fysiotherapie helpt dan om de spierkracht langzaam te herstellen en de pijn te doen afnemen. Na zes tot 12 maanden zijn bij de meeste vrouwen de klachten over. Soms hebben zij wel in de week voor de menstruatie of bij verminderde weerstand weer pijnklachten.

Gespecialiseerde therapeuten binnen de praktijk zijn: