Oncologische aandoeningen

Experts in bewegen

Oncologische aandoeningen

De oncologische fysiotherapeut houdt zich bezig met de fysiotherapeutische behandeling van patiënten met kanker. Om deze patiëntengroep goed te kunnen begeleiden, zijn kennis van de ziekte, de medische behandelingen en de gevolgen daarvan van belang. Door de kanker of door de medische behandeling van de kanker kunnen bewegingsproblemen ontstaan. De oncologische fysiotherapeut richt zich onder andere hierop.

Daarnaast moet er rekening gehouden worden met overige problemen die kunnen optreden bij deze patiëntengroep. Denkt u hierbij aan:

• pijn
  • stijfheid van gewrichten en spieren
  • littekenweefsel
  • spanningsklachten
  • conditieverlies
  • (extreme) vermoeidheid
  • Lymfoedeem (vochtophoping): zie hiervoor ook de pagina Oedeemtherapie

Doel beweegprogramma

Bewegen kan een neerwaartse spiraal voorkomen. Als je niet fit bent en minder beweegt, wordt de spiermassa minder en voel je je minder fit. Bewegen zorgt ook voor een lichte verhoging van de lichaamstemperatuur en uit onderzoek blijkt dat bij een weefseltemperatuur tussen de 38 en 39 graden, er een beter effect is van de chemotherapie en de bestraling.

Voor wie?

U kunt aan het beweegprogramma deelnemen, zowel tijdens de (chemo)behandeling als na de(chemo)behandeling.
Dit betekent dat u in alle fasen van de ziekte bij ons kunt komen trainen.

Het beweegprogramma

Het beweegprogramma is opgebouwd uit 2 delen van 3 maanden, waar in de eerste 3 maanden 2x per week getraind wordt en in de tweede 3 maanden 1x per week.
In dit programma staan opbouw van spierkracht en uithoudingsvermogen centraal.
Na een intake wordt op basis van de afgenomen testen een programma voor u op maat gemaakt. Tijdens het programma wordt iedere 6 weken een herhaling gedaan van de testen en wordt aan de hand daarvan de intensiteit van het programma aangepast en werken we toe naar het voor u gestelde einddoel.

Wordt het Beweegprogramma Oncologische aandoeningen vergoed door uw zorgverzekering?

De vergoeding voor de kosten van het Beweegprogramma Oncologie (€400,-) en de individuele fysiotherapie verschillen per zorgverzekeraar en zijn o.a. afhankelijk van uw aanvullende verzekering.
Het is belangrijk dat u een verwijzing heeft van een arts. Voor de juiste actuele informatie kunt u terecht bij de fysiotherapeut of uw zorgverzekering.