Shockwave therapie

Shockwave therapie

Shockwave therapie is een techniek die gebruikmaakt van schokgolven om de pijn in je lichaam te verminderen.
De techniek volgt het principe van een niersteenverbrijzelaar. Een apparaat stuurt geluidsgolven via je huid naar de plaats die moet behandeld worden. Daardoor verbeteren niet alleen je lokale pijnklachten maar ook de algemene bloeddoorstroming en stofwisseling in je lichaam.

Shockwave therapie stimuleert eveneens de helende kracht van je eigen lichaam. Daarom wordt deze techniek vaak gebruikt bij chronische klachten en hardnekkige aandoeningen.
Meestal is er zelfs al na enkele sessies een verbetering van je klachten merkbaar.

Shockwave therapie is geschikt bij:

• Verkalkingen in het algemeen (in spieren, gewrichten etc.)
  • Schouderklachten, o.a. met verkalkingen
    Slijmbeursontstekingen (schouder, heup)
  • Tenniselleboog (epicondylitis lateralis)
  • Golferselleboog (epicondylitis medialis)
  • Heupklachten (Bursitis throchanterica)
  • Liesblessures (tendinitis van de adductor van de lies)
  • Knieblessures (jumpersknee of runnersknee)
  • Scheenbeenklachten (shinsplints)
  • Achillespeesblessures (achillodynia)
  • Voetproblemen (Morton’s Neuroom)
  • Hielspoor en fasciïtis plantaris

Maar is af te raden bij:

• Zwangerschap
  • Een peesscheur
  • Inname van bloedverdunners
  • Een pacemaker of hartritmestoornissen
  • Bottumoren of groeikraakbeenschijven

Twijfel je of shockwave therapie in uw specifieke situatie aan te raden is? Wij kunnen u, desgewenst, hierover adviseren.

Behandeling

Terwijl u zo stil mogelijk probeert te liggen, worden de schokgolven langzaam opgebouwd. Deze schokgolven kunnen in het begin even onprettig aanvoelen maar na enkele minuten treedt er meestal gewenning op.
Daardoor kan de intensiteit van de schokgolven stilaan worden verhoogd. Hierbij wordt altijd rekening gehouden met uw persoonlijke pijngrenzen.

Na de behandeling is er geen toename van de pijn en kan u zelf met de auto naar huis rijden. De dagelijkse activiteiten kunnen hervat worden, zolang u overbelasting probeert te vermijden.
Nadien zal u verder door uw fysiotherapeut worden opgevolgd. Afhankelijk van jouw te behandelen klachten zullen nog enkele extra behandelsessies worden ingepland.

De slaagkans van een shockwavebehandeling varieert tussen de 50 en 90% en is afhankelijk van de te behandelen zone en de ernst van uw klachten.

De voor- en nadelen van Shockwave therapie

Shockwave therapie kan de perfecte behandeling zijn om u eindelijk van uw klachten te verlossen. Zoals bij elke therapie zijn er enkele voordelen en nadelen aan de behandeling verbonden:

Voordelen

• Een grote kans op slagen: 60% van de patiënten blijft klachtvrij
    na de behandeling
  • De oorzaak van uw klachten wordt aangepakt
  • In sommige situaties kan een operatie vermeden worden
  • Een sessie neemt slechts 15 à 20 minuten in beslag
  • Meestal is er na 2 tot 5 behandelingen al verbetering merkbaar

Nadelen

Hoewel de sessie nooit lang duurt, kan deze onaangenaam aanvoelen. De behandeling wordt wel steeds afgestemd op jouw persoonlijke pijngrenzen.
Geef tijdens de behandeling gerust aan wat een voor u aanvaardbaar gevoel is. Indien u zich toch zorgen maakt, is het ook mogelijk om op voorhand een paracetamol te nemen.

Wordt Shockwave therapie vergoed door uw zorgverzekering?